”Forum” är en sida där du kan läsa och även skriva själv om ett visst ämne. Som medlem i HOF kan du bli så kallad ”sidmedlem” på hemsidan. Som sidmedlem har du möjlighet att skriva i Forum. För att bli sidmedlem, scrolla längst ned på sidan och klicka på den gröna knappen som det står ”Registrera” på. Alternativt klickar du på ”Log in” högst upp till höger på sidan. Där anger du en mailadress och väljer ett lösenord. Efter det godkänner hemsidesansvarig dig som sidmedlem och skickar ett mail till dig med inloggningsinformation.
Varmt välkommen!
Foto (Ung pilgrimsfalk som ringmärktes): Per Lindh.
Hej falkvänner!
Nu går vi en ny säsong till mötes. Undrar just vad vi kommer få uppleva detta år. Hursomhelst, det finns en återfyndsrapport för 2022 att grotta ner sig i om man vill det i väntan på annat. Hittas under ”Projekt pilgrimsfalk” här på hemsidan. Noterbart är att en av de fyra ungar, som ringmärktes 2022, från Fjugesta (Närke) tog sig ända till Amsterdams flygplats där den tyvärr hittades död.
Mycket positivt! Då kan paret falk komma igång med kurtis och ev häckning tidigt nästa vår. Tittade i kameran precis. Snön ligger djup på taket på silon. Jag tänker tillbaka på den gångna säsongen och minns lyckokänslan då vi kunde se det första ägget och sedan hur ungarna kläcktes en efter en. Låt oss hoppas på ett lika lyckosamt nästa år sett ur falkögon.
Tjingeling Alla!
Fantastiska nyheter, fler sådana.
Jätteroligt att höra att honan är kvar i området. Hon kanske
planerar en övervintring, precis som falkarna i Västerås.
Hälsningar från Mikke Brännström
En rolig rapport i den bistra och falktomma vinterkylan:
Göran var förbi silon idag på em och upptäckte en falk.
Han lyckades även läsa av ringen.
Det var honan HB!
(Sommarens häckande)
Han hade kanske intagit en god vadare och smälte maten.
23/9-22 kl. 10.57 Nu sitter det två falkar vid bolådan, en som mumsar på något i lådan och en på rundeln bakom😀
Just nu sitter en Falk på rundeln bakom bolådan 😄
Sitter och funderar på om paret eller någon av fåglarna kommer stanna kvar under vintern. Det är inte helt omöjligt. 🦅
Lördag 10/9 kl 08.30.
Det sitter en falk på sargkanten vid bolådan. Tror det är vår hona som förärar oss med ett besök på morgonkvisten. Hon sitter och tittar sig runt omkring och ser ut att må bra. Skönt att se i dessa usla fågelinfluensatider.
Det var roligt att ni såg så många. Jag började undra vart de tagit vägen.
En bild på den tredje ungen. Fick inte någon bild på den fjärde ungen.
Onsdag 19/7 kl. 18.00.
Tog en promenad till silon för att eventuellt få se alla falkungarna. När jag kommer fram till silon syns inte ungarna till. Däremot hittar jag mamma och pappa Falk sittandes i skuggan på ena gaveln av silon. De ser ut att ha det bra i skuggan. Tyvärr kan jag inte se någon av ungarna. Vandrar vidare mot Norsa.
På vägen hem stannar jag till vid Tibnor och siktar in mig med kikaren mot silon. Pappa AY sitter kvar, men mamma Falk har flugit iväg. Men till min stora förvåning och glädje ser jag de fyra falkungarna i luften. de flygtränar med leken "följa John" i ganska högt tempo. De gör girar och dyker runt silon en bra stund. Vid ett tillfälle kommer en mås "lite" för nära deras flygövningsområde, så två av falkarna börjar förfölja måsen, som uppträder allt mer stressat när den få en falk på båda sidorna av sig själv och som dessutom flyger i samma fart. Man kan väl säga som så att dessa två falkar stressade måsen sönder och samman. De var inte ute efter ett mål mat utan de kändes som de lekte med den. Måsen uppskattade inte sällskapet, efter ett tag viker falkarna av och måsen är på lite mer tryggare mark.
Jag har sett att fler av er redan har fått uppleva detta skådespel, men det är bra mäktigt att få se ungarna, som har blivit stora fåglar nu, flyga ovanför och runt ens huvud. Det var inte länge sedan de var fyra dunungar i bolådan. Tiden går fort ibland.
Hoppas fler tar chansen att få se ungarna lära sig jaga och flyga. De håller till
högst uppe på den gröna byggnaden av silon.
Mikke Brännström
Nej, en ungfågel.
Ser ut att vara en adult. Troligen paltkoma.
Den mår väl bra? Den som ligger?
Nu sitter en Falk på taket till bolådan och en ligger på kanten på rundeln.
Det är fyra fina falkar nere vid silon. Såg ut som ena satt och mumsade på något gott på ena rundeln och tre flög runt och busade såg det ut som. Jag kunde däremot inte se vilka ringar de hade på sig. De satt gärna högt upp på silon.
Topp!
Såg de tre unga hanarna flygövning runt silon och hamnen i förrgår.
Kjell har på morgonen sett fyra falkar flyga runt silon, varav en slog ett byte framfär näsan på honom!
1/7-22 kl.12.10-12.20 Står och spanar vid silon på ungarna som övningsflyger. Känns stort att se dem live, att ”våra” små har blivit så stora❤️
Kom på en annan sak som kanske kan vara kul att känna till och som jag läste om i rapporten. Det gäller nämligen vad falkarna gillar att kalasa på. Vi känner nog alla till att mås står högt upp på listan över favoritmat men nu ska ni få höra vad för rester som hittats i olika bon.
Fiskmås,skrattmås,taltrast,stare,kaja, tornseglare men också stenknäck, morkulla och en nötskrikeunge som var nyslagen. Riktiga finsmakare med andra ord. Bara det bästa duger åt ungarna.
Hej alla falkvänner!
Senaste nytt från projektet säger att alla ungar i södra Sverige nu är ringmärkta, dvs de ungar man kommit åt. Även i mellersta Sverige är de flesta märkta. Norra Sverige återstår. En utvärdering kommer lite senare. En ny lokal har hittats i Stockholmstrakten. Gästrikland är nu det enda landskap som saknar falklokaler under de senaste åren.
De brukar ta första flygturerna runt silon. Efter nån vecka är de så ivriga att de hänger på föräldrarna när de jagar. Då bär det av till Norsa.
Såg ena ungen sitta på gröna räcket imorse och en gick nere vid bolådan. Då kan man snart se dem i Norsa?
Har misstänkt det iom att de så sällan syns i kameran😀
Nu flyger dom! Såg två på morgonen.
Torsdag 16/6:
Jag lovade i ett svagt ögonblick att rapportera när vi får "Falkrapporten" som skickas ut lite då och då. Nu har det kommit några i snabb följd.
Det man kan säga är att det i början av juni har ringmärkts en hel del ungar över hela Sverige men framför allt i södra Sverige. Roligt är att det har upptäckts nya lokaler med lyckade häckningar. Dess värre finns det rapporter om misslyckade häckningar också , där det bara ligger äggskal eller rötägg. Men det är mer glada rapporter om falkungar som verkar må bra än dåliga.
Eftersom de flesta häckningsplatserna utgörs av klipphyllor och avsatser har man på många platser tagit hjälp av klättrare som hjälper till med att plocka ungar och vissa av dem ringmärker också.
Här kommer några roliga inrapporteringar:
Från Värmland:
* 30 maj: Bokontroll inför ringmärkning. Där fanns 2 ungar c:a 3 dagar gamla och ett ägg. I närheten av klippan finns en stor myrstack och ett stort antal myror fanns nära boklippan vilket ev. innebär en fara för ungarna.
5 juni: Kl.11:32-c:a 13:00. Vi ringmärkte tre ungar 22-24 dagar gamla, två hannar och en hona. Rester efter en fisktärna låg i boet.
Från Dalsland:
Här använder man sig av "lysning" av äggen för att se om äggen är befruktade. Man kan även ruska lite på ägget för att höra om det skvalpar i det. Gör det inte det så är det ett rötägg. Det visade sig att på flera platser var äggen befruktade och det har kläckts ungar vart efter.
Från Västergötland:
*Gjorde besök uppe berget för ringmärkning, men ungen var alldeles för stor, ca 35 dagar. Ungen var en hona. Använde en tidigare använd hylla. Gott om byten uppe på berget, bl.a. nötskrika, tamduva, flera starar, koltrast, minst en dubbeltrast och kaja.
* Ny lokal för året och här fanns FYRA! Pigga stora ungar. Jippie!
Från Halland:
* På en plats i Halland finns det ett pilgrimsfalkspar som har övervintrat. Det gamla paret är kända för att det häckar i en ventilationstrumma!! Det är väldigt svårt, nästan omöjligt att ringmärka ungarna.
* Långt håll och mycket värmedaller. Upptäckte först en falk som satt med ryggen mot oss på kanten av bohyllan,det var omöjligt att se någon ruvande falk i mörkret inne på hyllan, ibland var vi båda övertygade om att det låg en där för att i nästa stund var vi lika övertygade att det inte låg någon, knepigt att falken som satt där inte rörde sig utan verkade sova. Jag började leta runt i berget och upptäckte en falk som satt på en hylla och putsade sig (säkerligen hanen), tusan båda falkarna satt ute, dom borde ruva tyckte vi. Hanen stack sedan ut på jakt och honan satt kvar på samma plats, men vad nu då, stjärten på honan var bara halv! Solen hade flyttat sig och det vi båda trodde var en falk visade sig vara en sten!! Nu hade honan på hyllan bytt läge och vi såg henne tydligt sticka upp huvudet när hon låg och ruvade. Man kunde skönja en viss rådnad på ett par ”rutinerade”? Falkskådare som blivit lurade av ljuset i berget! Sådant här vågar man inte berätta!
Det var allt för denna gång.
Mikke Brännström
Skärp dig gå tillbaka!!😱
Oj oj. Lever farligt nu. Om den skulle flyga/hoppa ner, vad skulle hända då?
Nu är alla fyra tillbaka på taket så vi kan se dem igen😃😄
Där falkföräldrarna cirkulerar kanske ungarna är?
Men nej så får det inte vara! Ska spana efter flera falkar på taket
Liten risk. De är ju genetiskt designade för smala klipphyllor.
Nathalie, jag läste någonstans att ungarna blir flygfärdiga cirka 40 dagar efter kläckningen. Vi kommer få se att föräldrarna successivt trappar ner på matning från näbb till näbb så att säga. De kommer istället att lämna föda i lådan åt ungarna så att de själva får pröva på att slita och dra i bytet. Sedan behöver ju ungarna lära sig att jaga och flyga ordentligt så de kommer vara kvar flera veckor efter det, runt och omkring boet. Att se ungarna träna jakt i Norsa med AY är en häftig upplevelse.
Ja, Sara, snart kommer de lämna lådan för att börja utforska silotaket och dess omgivningar. Man ser redan nu att de smått börjat hänga över trälisten eller i alla fall ligger väldigt nära och spanar utåt. Ibland undrar jag vad de tänker på. De får klara sig själva alltmer även om de adulta falkarna finns i närheten. Nattetid har jag sett hur honan vakar över dem. De har också börjat att putsa bort dunet. Man ser mer och mer av de riktiga fjädrarna. Tänk att det blev hela fyra ungar!
Nu flaxas det för fullt i bolådan. Har de kommit på att de har vingar nu och snart dagar för flygträning?
En bild från ringmärkningen.
Onsdag 8/6 kl. 09.00-10.30
Lite information om dagens ringmärkning.
Vi var ett gäng på 8st personer, 6st från HOF, Ulf-ringmärkaren och en person från Bärgslagsbladet, som samlades nedanför silon. Vi fick åka upp med hissen till våning 12 i omgångar för att alla skulle komma upp. När alla väl var på plats öppnades dörren ut på silon och Leif Edberg, som hade spänt fast sig med en sele, gick fram till bolådan och placerades en skydd för bolådan så att inte föräldrarna skulle komma in och inte ungarna hoppa ut. Därefter började han sakta att fånga den ena ungen efter den andra och lämnade över dem till Ulf, som lade 3st i en stor tygpåse och den fjärde höll han i handen och sedan gick han in till silon igen.
Till min stora förvåning placerade Ulf alla falkungarna bredvid sig där han satt. Där "pratade" han lite snällt till dem. Ungarna satt helt tysta och stilla, någon skrek till ibland. De var otroligt lugna, trots att de måste ha varit fundersamma och rädda. Förra gången det ringmärktes ungar på silon tog man dem en och en och placerade dem i en tygpåsen, men inte nu. De satt på detta viset under hela ringmärkningen. De satt och väntade på sin tur. Ulf plockade upp en unge i taget, satte dit ringarna, mätte vingarna och sedan placerades ungen i en tygpåse som Sara fick väga. Därefter placerades den tillbaka med de andra ungarna och då blev det nästa unges tur att ringmärkas.
Den första falken ut var en hane (Dront) som vägde 0.590 kg och fick en blå ring med L4 på höger fot och en lila nummerring på vänster fot.
Falk nummer två var den som "pratade" (skrek) mest av de fyra. Det visade sig vara en hona (Doris) och hon vägde 0,745 kg. Hon fick en blå ring ed L5 på höger fot och en lila nummerring på vänster. Trots att hon vägde mest var hon yngst av de fyra.
Den tredje falken var en hane (Dingo), som vägde 0,605 kg och fick L6 på sin blåa ring. Han var äldst av ungarna, 20/21 dagar.
Den sista falken var också den en hane (Drutten) och den vägde minst, 0,530 kg, och fick L7 på sin blåa ring.
Ulf berättade hur man kan avgöra ålder och kön på ungarna. Åldern får man fram genom att mäta den inre vingpennan, som tycks vara en säker åldersindikator. För den växer hela tiden oavsett om falken svälter eller mår bra. Genom att väga ungen får man fram vilket kön det är. En hona väger alltid mer än en hane.
Eftersom ungarna kläcktes i rask takt under 3 dagar, tror vi att turordningen är som följer: Dingo, Dront, Drutten och sist Doris!
Det kommer läggas ut en text med bilder under projektet på hemsidan lite senare.
Mikke Brännström.
Ja, men precis. En hona ska väga mer än hanen. Om jag förstod rätt så befann sig den unge som väger 605 gram i gränslandet, så att säga, men bedömdes vara en hane. Ringmärkaren tittar också på näbbens samt tarsernas grovlek. Det har jag lärt mig idag.
Lördag 4/6 kl 17.15
Nathalie, jag blev också lite orolig igår morse, vid 08.00-tiden, då ungarna matades. En storfalk kom med ett byte. Tre ungar satt kvar i vänstra hörnet medan den fjärde (Doris?) höll sig framme och fick mat. Den ungen var smart och smög sig fram längs kanten och blev på så vis ensam med föräldern och maten. Idag har alla småttingarna rört på sig mer eller mindre så de ser ut att må bra. Man märker att de blivit mer rörliga och de har börjat flaxa med vingarna. På onsdag ska ungarna ”examineras”. I denna ingår vägning och mätning bl a så då får vi se hur Drutten klarat sig jämfört med syskonen.
Jag tror att det blev för varmt för ungarna på högra sidan av lådan. Solen kommer åt ordentligt där. Tidigare idag låg de som platta pannkakor innan flytten till vänster. Nu äter de igen. Ständigt hungriga men vad stora de blivit på bara en dryg vecka. Förslag på arbetsnamn: Dront, Doris, Dingo och Drutten.
Nu händer det grejer, ungarna har bytt plats i bolådan 😅
Nu har även falkparet i Västerås fått, i alla fall, en unge. Det kikar fram en pigg liten filur under bröstet på en av de vuxna fåglarna.😁
Hej tjejer!
Det finns mycket goda chanser att alla fyra ungarna kommer klara sig. En viktig faktor, som jag ser det, är att ungarna har fötts med några få dagars mellanrum och är nästan jämstora. Det betyder att ingen unge är märkbart större och kraftigare än sitt syskon vilket varit fallet om den äldsta fötts en hel vecka tidigare än den yngsta. Det är inte ovanligt att föräldrarna medvetet göder en unge som verkar starkast på bekostnad av en mindre och svagare. Jag såg detta bland falkarna i Västerås ett år och det var plågsamt. Den minste kämpade för att tränga sig fram då det vankades mat men blev undanträngd och svagare hela tiden. Nästa gång jag tittade var den borta. Väder och vind kan också spela roll om våren blir blöt, kall och blåsig men än så länge har vädergudarna stått på falkarnas sida.
25/5 kl.09.27 Matning pågår för fullt i bolådan. Verkar som att alla fyra får mat, hur stor är sannolikheten att de klarar att föda upp alla ungarna?
Nu är det middagsdags på silon.
I huvudsak är det hanen som jagar och överlämnar bytet till honan som portionerar ut maten till ungarna. Kom in i kameran i slutet av eftermiddagsmålet men då var det faktiskt AY-pappan som matade. Spännande att alla fyra äggen kläckts. Jag har bara sett tre ungar.🦅🦅🦅🦅
Är det pappa-falk som kommer och lämnar mat till mamman eller hur funkar det?